Monday 1 April 2013

MANAGEMENT.

assalamualaikum. :)
hai semua. skarang ni aku nk cite plak pasal kos yang aku ambl skarang. Bachelor Of Management..  mula2 aku nak gitau, ms aku apply kos ni, aku tak tau menahu langsung tntg kos ni.. apa yang aku tahu, kos ni bagus.. peluang keje luas.. aku pon ye2 jela.. bagai lembu dicucuk hidung, men isi jaa.. tup tup dapat lah pulak kan..
bila dah sampai USM ni ni, terkejut mak kau.. nak tau pasaipaa.. persepsi pertama aku tentang kos ni lain...erm..malu pon ade kalau diigt balik..tp takpelah..ini sbg pengajaran pd org ramai supaya buat keputusan kena fikir sebaik2 nya....

-mula2 aku fikir, kos ni blajar bahasa melayu.. tak pun campur2, pn kira ok dahh.. tapi.. sebaliknya berlaku...officially in ENGLISH.. yelah, bahasa inggeris penting kan skarang.. pastu kos ni agak tough di sini..

-aku igt org melayu n cina balance, sma ramai.. tapi sebenar nya memang takkkkkk... erm ms first briefing aritu aku tgk kpale sume itammmm jekk..takde warne warni ponn... mana tak nya, kos ni cina yang pegang.. org melayu dikira minoriti.. nak amik kos ni, semangat kena kuat, jiwa kena kental dan confident level kena tinggi sbb persaingan sangat tinggi... 

-ms mula2 masuk dulu, aku mcm terkejut dgn suasana belajar kat u.. dulu masa sekolah, sume cikgu suapkan... nmpk mcm cikgu yang byk tersua-sua kat kita.. tapi sekarang ni jgn harap lah.. kalau kita tak terhegeh2 cari lect tu mntk ilmu...mmg t'tgl la jwb nya...mungkin sbb aku masih terbawak2 cara belajar kat sekolah, aku susah nak adapt bnde baru... rs mcm susah sgt... tp nasib baik lah, aku dah mula sedar... sekarang ni, baru aku tau, kat u ni, kalau kita tak usaha cari ilmu tu sndri mmg kita akan ketinggalan... kesimpulannya, fungsi lecturer kat U ni cuma sebagai fasilitator sahaja, penunjuk arah..selebih nya, kita kena cari sendiri, belajar sendiri... korek la kat mana2.....

-ms semester 1, subject yang paling aku tak bleh bla skali.. FINANCIAL ACCOUNTING n BUSINESS STATISTIC. first reason, aku memang lemah bab kira2 ni... bagi subjek bisnes statistic lah.. subjek ni ala2 mathematics.. kalau org yang minat, mungkin bagi die kacang jekk.... kalau financial accounting plak... aku tak suka sbb br prtama kali jumpa.. al kisahnya, aku mmg takde basic bab akaun ni, jadi aku langsung tak minat maka langsung susah nak faham.. arghh tak suke laa!! haha

-subjek utk kos ni dikira PALING BANYAK.. sbb bila aku bgtau kawan2 aku yg kos lain... msti mcm ni...
kawan kos lain : korang management bape subjek? bape unit?
aku : 7 subjek , 20 unit or 19 unit or bla....bla....bla...
kawan kos lain : haaaaaa :o  banyak nya !!
aku : apa boleh buat. (sambil buat muka tenuk)
hahaha. nampak kan permainan dia... terus terang aku ckp, bg org yg tak brape nak pndai mcm aku ni, kos ni agak berat dan agak susah......tetttttt...... (dlm dunia ni, mana ade bnde yang tak susah kan)

rs mcm takde idea nk tulis dah.. nnti tulis pnjg2 bosan pulak kan.. ok stakat ni dulu cerita-ceriti utk petang ni.. hee.. sekian.. :)


No comments:

Post a Comment

ekspressi seorang aku.copyright