Monday 5 November 2012

stress sgt ke?

assalamualaikum.
hai awak semua :) hihi. actually aku dah ngntuk ni. nak tidow sat lg. tp tah kenapa jari jemari aku ni sangat gatal utk menaip..hurm3...ape sbenanye cite aku nak cite mlm ni ek? haha....cite mlm ni ialah mngenai cara2 plg profesional utk mengatasi stress atau tension yg aku prnh dgr org buat atau aku sndri buat n mungkin korag3 sume pon biasa buat....
tarik nafas dlu...tarik dalam2....n then lpasss....hhhummmm... sebelum aku terus kn bicara tanpa suara aku ni...aku nak ucap kan sekali lagi "selamat hari jadi kawan" credit to my friend... encik hafiz najib. semoga pnjg umo dan murah rezeki. :)

hey koranggggg...satu hari ni aku rasa hidup aku serba tak kena...knape dgn org2 di sekeliling aku harini? asal aku rasa sangat tak happy mcm hari2 sebelum ni? adakah kegembiraan yg aku dpt tu ditakdir kn utk cuma seketika? ya ALLAH...hmmm.....sedih aku tak berhenti setakat tu jee...tibe tang mlm ni lg ade bnde wat aku rs sedih...hurmmmm result mid term test dah kuaa....tak yh nk suspenss sgt la kan.....yg psti aku tak kan bgtau la ape aku dptn yg pasti aku rs ckup stress dgn ape yg aku dpt..hurrmmmmmmmm....even rmai yg ckp "ok la tu drpd dpt yg lbh teruk" hmmmmm.....mmg la tapi manusia ni mmg tak pnah puas...salah siapa? salah sndri ok..salah sndri.....sapa suh hang tak tgk buku......ada bku hang bwt tak reti jaaa....skang slh kn dri sndri ok...

yelahh..mls aku nk fk sgt kan...ckup le tu mukadimah die yg dh msuk skit isi2 nye..heeeee...ok bg aku la kn...ade beberapa cara yg kite boleh buat utk hilngkan stress...cara ni sgt profesional...hahaha...apa lagi...lets check it outttttt~~~~~

1. TIDUR




haaaaa...ni mmg popular..rmai org yg bila tension dan stress akan tidoq ja manjang...aisehmen boleh gila klau tidow tanpa henti..tak bangun2 ape sudah nye..ni mmg stress btoi neh...hahaha


2. MAKAN.
hermmm..yang ni pon bse gak...yang ni aku mmg bse sgt buat..klau aku stress dn rs sgt tension...aku akan mkn ape je yg aku rs nk mkn..selagi perut aku masih ade space...hhihi..mcm mlm td la....hurm..korang tgk la sndri yeeee....

tengok....tengok......tengok.......betapa banyak nye makanan yg dikumpulkan..haha...angkara STRESSSSSSSS




3.DENGAR LAGU ATAU MP3.
yg ni pulak cmne? biasa jgk kn...baring atas katil..psg earphone n volume tu set kat level yg paling kuat..haha...

kannnnnnnn...mcm nilah.....haha


4.BASUH KAIN.
haaa....yang ni special skit..idea ini digarap semasa aku hidup di hostel lambor kiri....ini senior aku la yg aja...klau korang rs stress tahap nak bunuh diri...jgn bunuh diri dlu psl hampa tak dapat apa..dpt dosa lg ada....so lbih baik korang basuh kain korang yg bertan-tan tu...nak tau apa motif die? mcm ni....baju tu korang bayang kan spt objek yg buat kan korang stress,,,cntoh nya.... muka org yg buat korang rs nak marah atau.......kertas exam korang yang dpt teloq ayam tu..hehehe...begitulah analogi nya...







5. MAKAN COKLAT ATAU PUN AIS KRIM.....













hurm...yang ni pun aku bse dah buat....sbb sifat coklat dan ais krim yg manis dan sedap membuat kn kita asyik dan leka mengunyah atau memakan ais krim dan coklat tersebut smpai kita lupa utk memikirkan masalah atau apa-apa sahaj yg berkaitan yg membuat kan kita stress...kannnnn????

ok ade lg..menurut sumber yg aku perolehi....hasil daripada penat lelah aku menggoogle dan mencilok idea2 sekalian sahabat blogger..hihihi..jap eh...jap....

:: coklat mengandungi sejenis ubat penenang, yang menjadi penahan sakit dan meningkat tahap rasa sihat...::

  • Makan seberapa banyak dan kerap, coklat bukanlah bahan ketagihan. Permakanannya boleh dihentikan bila-bila masa.

  • Makan coklat dikatakan boleh menguatkan sistem pertahanan badan. Ini boleh mengurangkan risiko jangkitan selsema dan flu.

  • Coklat bukanlah penyebabkan jerawat. Jerawat disebabkan oleh perubahan hormon dan genetik. Jangan streskan diri, makanlah coklat. Ia boleh tenangkan anda sewaktu stres.



ok ok ok dan ok......aku rasa mcm dah takde idea nak kongsi apa lagi dgn kau orang kau orang semua...rs mcm ckup lh smpai sini sahaja informasi yg tak berapa nak bernas aku kongsi kan dgn anda-anda semua...apa-apa pun...anda lihat, anda dengar dan anda yang menilai :)





















sekian.....terima kasih.....



























No comments:

Post a Comment

ekspressi seorang aku.copyright