Friday, 2 November 2012

takde tajuk yang sesuai untuk entry kali ini.



Assalamualaikum.
hai awak semua. sekarang jam menunjukkan pukul 6.08 A:M. hehehe. wth kau pegi update blog pagi2 buta nih? hahaha.. cite die aku tak tidow dr mlm semalam pasal aku dok setel kan assignment aku yg dah berkurun tu.. hah jumaat ni nak kena antar baru la dok terkocoh-kocoh nak buat. itu pon belum tntu btoi, blom tntu complete keje nye. knnnn. oleh sebab itu, mlm semalam aku pun bertekad utk memecah rekod dgn tak tidow sepanjng mlam. hurmmm. korang tau aku buat apa? aku minum.......hahaha.....minum coffee lah....untuk mencegah rasa mengantuk yang kian menghentuk2 kepala aku di meja...



weh3 kejap2..korng nk tau tk kenapa penangan kopi ni hebat sangat sampai boleh buat kita hilang rasa mengantuk serta merta.. aku nk kongsi sikit la..so let's check it ouuuttttt... hihihi...







ok3..setelah aku mengkaji dan mengumpul segala macam maklumat (auta je lebih) haha.. aku mendapati bahawa terdapat beberapa bukti yg sahih yang membuktikan bahawa kopi atau nama saintifiknya "coffea sp"
boleh mencegah rasa mengantuk tahap petala ketujuh disebabkan oleh :

-tedapat kandungan kafein dalamnya sangat tinggi. Terutamanya nescafe. Sebab yang serbuk2 tu adalah kopi yang telah diekstrek menjadi sangat halus dan dijadikan sebagai muniman tanpa ada serdaknya. Ibaratnya apa yang kita minum hanyalah kafein semata-mata.

okay2..apa kaitan nya???

*Kandungan kafein yang tinggi menyebabkan kadar denyutan jantung kita meningkat dengan tinggi, sekaligus menyebabkan tekanan darah ke seluruh badan menjadi sangat aktif. Kesanya badan menjadi tidak letih sebab darah mengalir dengan sempurna. Kadar oksigen dalam badan yang meningkat menyebabkan kita rasa segar. 



haaaa...tu pasal lah kalau kita minum kopi mata rs tak mengantuk ++++
ok n then ade lagi !!!! hm...

-Bagi yang menghidap gastrik, kandungan kafein boleh merangsang pengeluaran asid dalam usus. Dan bagi yang tak tahan dengan kafein pulak boleh pening kepala kalau minum minuman ni.


itu sahaja info yang aku nak kongsi kan psl kopi neh... hurm...actually ade lg beberapa faktor yang membuat aku rasa malas sgt nk tidow.. salah satu nya...aku rasa susah hati.. i don't know why.. rasa mcm ade sesuatu yang akan berlaku...sebenar nya ade satu perkara yang asyik aku fikir kan...tp biar lah aku sendiri yang tau...malu wehh tak kan aku nak cite kt sini...public kot...hahaha...hurmmm...mcm2 bnde aku dah wat utk ir hilang kan perasaan risau ni...tetap jugak ia dtg mengganggu..haihhh...ntah la.....semoga apa yang aku fikir kan ni hanya khayalan semata-mata..harap2 nya lah...semoga ALLAH sentiasa melindungi aku.....aminnn :)


Ya Allah ya Tuhanku..engkaulah satu-satu nya cinta hatiku yang kekal untuk selama-lamanya.......



"Hanya orang yang berani GAGAL DENGAN TERUK mempunyai harapan untuk BERJAYA DENGAN HEBAT sekiranya dia mempelajari sesuatu daripada kegagalannya itu."


"kecantikan yang ABADI terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.


 



~~~~~~sekian sahaja~~~~~~~











1 comment:

  1. Cantek ar blog kau.....Camne ko buat? Ajo le aku..

    ReplyDelete

ekspressi seorang aku.copyright