Thursday 21 March 2013

AIS KRIM GORENG

ASSALAMUALAIKUM.
hai semua. malam ni nak masuk kan 2 entry. yg mula2 td mmg dh siap didraft tapi aku perlu touch up sebelum dipublish..jd tu psl smpai dua entry aku mlm ni..

hee..actually entry kali ni aku nk kongsi resepi ais krim goreng..haa ms balik cuti aritu aku buat..erm sebenar nye nk buat ais krim goreng ni snang sgt..tp utk cubaan pertama, mmg byk kesilapan yg aku buat.tp tkpe, kita bolehh je kongsi kn resepi ni..kalau nk try buat silakan sbb ia sgt mudah dan simple.

bahan-bahan :
-10 keping roti putih
-5 scope ais krim (ikut citarasa)
-plastik wrap (utk balut roti)
-minyak.

cara-cara :
-lembabkan roti dgn air @ gelek kan roti tu
-skop kan aiskrim ke atas roti
-amik sekeping roti lagi lalu ditutupkan ke atas ais krim pd roti pertama tadi.
-nak senang guna cawan. tekan pada roti td utk ptus kn atau bentuk kan bulat..jgn smpai ais krim tu terkeluar.
-balut dgn plastik pembalut, simpan dlm peti ais selama tiga jam atau semalaman.
-keluarkan dr peti ais, goreng dlm minyak yg panas sehingga kuning keemasan.

roti

ais krim

letak ais krim atas roti. dan acukan.

finally berbentuk begini. simpan dlm freezer semalaman lalu digoreng. :)
yummyyyyy~~~

hehe. smpai tahap ni je..sbb picture yg dh siap digoreng tak sempat di snap photo nya...terlebih dahulu masuk ke dalam perut..

No comments:

Post a Comment

ekspressi seorang aku.copyright