Friday 22 February 2013

30 januari 2013.


Andai diberikan emas permata, kupilih senyumanmu… danial..
Ecececeh..berjimba sakan Nampak…ekekeke..aku pasti danial tak kan jumpa blog aku ni.. dan klau bukak pun 99% dia tak faham apa yg aku tulis ni.. hahaha.. Danial? Apakah?  Siapakah?
Hihihi. Actually malam ni aku bukan nak cite siapakah danial? Dari manakah muncul nya beliau? Apa kaitannya dengan aku etc2. Bukan, bukan. Sebenarnya, malam ni, tarikh ini dan jam ini, 11 : 54 malam. Aku nak cite pengalaman aku pg temuduga. Amacam? Menarik kan? Bukan sume org ade tau…errrmm sebelum2 ni aku ade jgk pegi temuduga, tapi mostly informal..anddddd bila kena yg temuduga formal..aku rs aku nak kongsi la kat blog ni…even cite ni dah basi, dah lapuk… ahhh basi tak basi, lapuk tak lapuk…..ni blog aku, jadi..hak menulis hak aku… erm baru la nmpk entry blog aku ni ade warna-warni skit..ahaiiiii..
Erm. Seblum tu, aku nak cite psl pngalaman temuduga aku ni bkn sebab nak show off ke, sbb dh takde modal nak cite bnde len ke ape..tapi aku nmpk satu faedah di situ..sekurang-kurangnya, kalau ade org2 yg tercari-cari pengalaman pertama seseorang bila ditemuduga dalam bidang ni..apa yg ditanya? Nak pakai apa? Mcm mana nak berdepan? Persediaan yg mcm mana? Ni yg  nk cite ni….al maklum,, ms aku nk gi temuduga dulu pun, aku sibuk cari tips-tips camane nak mengahadapi temuduga pertama tu andddd Alhamdulillah, tips-tips yg diberi sgt bermanfaat kpd aku.
Ok tuan-tuan dan puan-puan…cite sini abis sini la ehh..hehe.. actually ms ni aku nk pgi temuduga kat Universiti Pendidikan Sultan Idris atau shortform die UPSI. Dah klau temuduga kat UPSI tu apa lagi mkna nya kalau bukan sebab aku Berjaya melangkah ke stage kedua setelah Berjaya menghadapi ujian MeDSI, dalam bidang pendidikan atau dlm erti kata lainnya aku bakal bergelar guru.. ececececeh.. tapi malangnya, aku terkandas dalam sesi temuduga tu..adeiii sadiss… amboii pnjg pulak mukadimah aku ni kan..erm ok la utk tak membuang ms…meh aku kongsi pengalaman aku ms ni.
-pakaian. kena formal. Kalau perempuan muslim pakai la baju kurung, tudung yg kemas dn bersesuaian, dan kasut mesti bertutup. Kalau yg non muslim..aku not sure sbb aku tgk aritu diorang pakai baju kurung jugak. Hmm..
-dokumen-dokumen penting. Erm yg ni biasanya dah diberitahu dlm slip temuduga. Seingat aku, kne bwk slip temuduga yg dah siap diprint, sijil-sijil yg dirasakan perlu, kad pengenalan, surat beranak. Erm aku rs itu je kot..
-masa nak masuk bilik temuduga. Kena jalan tegak2 baru Nampak kita yakin, fail kita peluk kat dada, jgn letak di sisi..and then pastikan senyummmmmmm tak lekang di bibir. Mcm yg aku kata sebelum2 ni..sejuk perut org-org yg tgk kita kalau kita senyummmmmmm jekkk..lpas tu jgn lupa bg salam. N then bila org tu suruh duduk barulah kita duduk dn ucap terima kasih.
-persediaan soalan2 yg biasa ditanya. Urm.. ms aku bertemuduga dulu, diorg tak Tanya pun soalan-soalan keras yg boleh buatkan kepala hotak korang pecah nak fikir atau nak igt. Soalan nye simple jek. Mula2 dia suh aku kenalkan diri aku, ckp sebanyak mungkin tak kisah lah apa-apa pun termasuklah kalau nak cite psl pakwe skali pun..seriusly..pd fikiran logic aku ni, aku rs dia nak tgk sejauh mana kita yakin, pastu nk tgk cara kita bercakap tu mcm mana..sebab kita ni bakal guru kan..so kna pndai n yakin bercakap.
-Pastu isu-isu semasa kena tau gak..sbg prsediaan kalau dah byk sgt kita bercakap kan.
Ms aku aritu, aku kena mengajar kat depan ahli panel tu. Haha. Ms ni memang kelako sgt2 aku rasa. Aku bantai ngaja sejarah depan diorang. Aku igt lagi ms tu aku trg kan tentang adat perpatih and adat temenggung sebab aku pro psl tajuk tu..wakaka..
Ade jgk kawan-kawan aku yg kena menyanyi, bersajak dan berpantun. Haha. Tapi aku rs kalau aku kena berpantun n bersajak tu lg best kot..hehe
Lagi satu hal…stiap org yg ditemuduga takkan terlepas drpd ujian “speak in English” haaa. Ni yg lemah gila ni kan? Aku rs presentation aku tang ni la yg paling teruk n mempengaruhi factor-faktor aku terkandas utk layak ke stage berikutnya..hmm..
Ms ni, aku ditanya tentang hobi aku. Mula2 die Tanya “apa hobi ko?” And then aku bantai la ckp aku suka bce novel.. dah tu die suruh pulak aku speak in english about the jalan cerita, the latest novel yg aku dah baca.. *pengsan 2 saat* .. ok nak tak nak aku bantai jugak laaa. Haha. Set dalam otak diorg nak tgk tahap konfiden aku.. dahh memang waktu ni aku gabra laa cite die, dengan speaking berterabur dan lintang pukang..semangat aku terus down, down and down..
Haa.. ade lg, diorang ni keje, memang psiko je keje nye.. kne pndai-pndai handle la nak patahkan kenyataan diorang tu.. ms ni lagi sekali aku gabra.. tanpa aku sedar aku dah gerak2 kan kaki aku sbb nak tenang kan hati dan degupan jantung aku yg bergerak secara tak normal tuh..adeii.. itu pun kita kne jaga betul2 tauu.. jgn goyang2 kan kaki tu, nmpk sgt kita takut.. ok2 soalan yg diorang psiko aku tu lebih kurang mcm ni bunyi dia.. “apa usaha kamu sebagai seorang guru sejarah utk menangani masalah social dalam kalangan pelajar ms kini..”  tudiaaaaaaa.. erm masa ni otak aku dah blank and blurr.. takleh nk fikir rs nya..sbb aku dok fikir psl aku speaking td..aisehmenn..ms ni ape je yg terlintas aku men ckp je.. aku tak tau ape yg aku melalut ms tu..hee hilang terus keyakinan diri aku masa tu..
.…dannn sesi temuduga pun berakhir….
*erm masa keluar tu kita cakap terima kasih, dan bagi salam..senyum jangan lupa*
Finally, aku tak dapat pun belajar kat UPSI or USM dalam bidang pendidikan. Ms ni aku gi temuduga untuk kos pendidikan pengajian melayu (UPSI), sastera dgn pendidikan sejarah (USM), lagi satu tu aku lupa dah. Buat apa nak igt pun kan? Bnde dah lps and sekarang bidang aku jauh melencong dari bidang pendidikan. Tak dapat aku penuhi hasrat mak aku yg nak sangat aku masuk UPSI. Hee. Tapi takpe, aku percaya, pasti ada hikmahnya, rezeki aku bukan di situ.


No comments:

Post a Comment

ekspressi seorang aku.copyright